Hvordan kommunisere med arbeidsgivere?

No image

(1.6.22) Kan språket i det offentlige være til hinder for at bedrifter får den arbeidskraften de trenger? Og kan dette språket begrense folks mulighet til å komme i arbeid? Episode 13 av podkasten «På godt NAVsk» tar for seg kommunikasjon mellom det offentlige og arbeidslivet.

– Mange av bedriftene vi representerer, reagerer på et veldig akademisk språk. Det gjelder særlig små og mellomstore bedrifter. Større bedrifter som har store HR-avdelinger, er nok mer vant til det offentlige språket, sier Nina Melsom, direktør for arbeidsliv i NHO.

Hvordan kan offentlige organer sørge for at bedriftene forstår dem bedre?

– De bør bruke et enkelt og tydelig språk, luke ut stammespråket. Stammespråket skaper distanse, frustrasjon og misforståelser. Språk er også makt, og vanskelig språk kan skape avmakt på den andre siden, fortsetter Melsom.

Bedriftens størrelse kan ha noe å si for kommunikasjonen. Det er viktig at informasjonen fra det offentlige er relevant for den bedriften som mottar den.

– Som leder i en liten virksomhet med færre enn 50 ansatte vet jeg hvor viktig det er at informasjonen blir tilpasset den virksomheten en har med å gjøre. Det samme gjelder her som i annet språkarbeid, sier Åse Wetås i sendingen.

Wetås advarer om faren for at uklart og dårlig språk fra det offentlige smitter over på arbeidsgiverne, slik at kommunikasjonen videre til den enkelte arbeidstaker eller arbeidssøker blir tilsvarende uklar og dårlig.

I sendingen deltar markedskontakt i Nav Skien, Anita Andersen, og direktør for arbeidsliv i NHO, Nina Melsom. Som vanlig er Nav-direktør Hans Christian Holte og språkdirektør Åse Wetås på plass i studio.

 

Del denne siden

Del på Facebook Del på Twitter

Publisert:01.06.2022 | Oppdatert:01.06.2022