Metoo-kampanjen
Metoo-kampanjen har vært omtalt i mediene med flere ulike skrivemåter. Språkrådet er blitt spurt om hvilken skrivemåte som er den beste.
Vi anbefaler å skrive metoo-kampanjen, metoo-debatten og så videre i tekstlig omtale av kampanjen der emneknaggen ikke har en funksjon. Skrivereglene har (iallfall foreløpig) ikke noe punkt for dette nokså nye fenomenet, men de foreskriver bindestrek i sammensetninger med blant annet forkortelser, initialord og bokstavgrupper.
En emneknagg (engelsk: hashtag) brukes til å gruppere emner i sosiale medier. Slik blir det lett å søke, og en får på en enkel måte samlet alt relevant stoff under én overskrift – i dette tilfellet #metoo. Et annet eksempel på en emneknagg er #aktueltord, som vi bruker på Facebook og Twitter hver gang vi publiserer nye artikler i denne serien.
En kunne tenke seg norske varianter av metoo-kampanjen, og de finnes (for eksempel #jegogså / #egòg). Ulempen er at man dermed mister koblingen til den internasjonale kampanjen og slagkraften den har fått.
Publisert 26. januar 2018